Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
24 Ιαν 2023, 11:19

Εκπόνηση μελετών Δήμου Νότιας Κυνουρίας στο πλαίσιο του προγράμματος "Αντώνης Τρίτσης"

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ανάπτυξης και Αλληλεγγύης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ: «Πολιτική Προστασία-Προστασία της Δημόσιας

Υγείας-Τεχνική Βοήθεια»

ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Ωρίμανση έργων και δράσεων για την υλοποίηση του Προγράμματος»

 

Στο Δήμο Νότιας Κυνουρίας υλοποιείται η Πράξη

 

ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΝΟΤΙΑΣ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ "ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ”

Προϋπολογισμού

500.000,00 € ( με Φ.Π.Α.)

  Και η οποία αφορά

Την υλοποίηση των μελετών με τίτλο:

α) Υποέργο 1: «Μελέτη παράκαμψης κέντρου οικισμού Λεωνιδίου», πρ/σμού 240.000,00 €

β) Υποέργο 2: «Μελέτη ανάπλασης παραλιακού μετώπου οικισμών Παραλίας Τυρού & Παραλίας Σαπουνακαιΐκων», πρ/σμού 120.000,00 €

γ) Υποέργο 3: «Μελέτη βελτίωσης αγροτικής οδοποιίας Δήμου Νότιας Κυνουρίας», πρ/σμού 140.000,00 €

Η υλοποίηση της πράξης, ήτοι η εκπόνηση και ωρίμανση των μελετών για το σύνολο των υποέργων, θα γίνει μέσω σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης των άρθρων 12 και 44 του Ν.4412/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 του Ν 4674/2020, μεταξύ του Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού «Δήμος Νότιας Κυνουρίας» και του Αναπτυξιακού Οργανισμού Ο.Τ.Α. «Πάρνωνας Α.Ε.»

Η επιλογή της υλοποίησης της πράξης με τη συνδρομή της Πάρνωνας Α.Ε. πραγματοποιήθηκε με γνώμονα αφενός το δημόσιο συμφέρον, καθώς η Πάρνωνας Α.Ε. θα πραγματοποιήσει τις απαιτούμενες ενέργειες για την υλοποίηση των υποέργων της πράξης με κόστος συνολικά 55% μικρότερο από το προεκτιμώμενο βάσει φακέλων μελετών (1.380.270,45€ με ΦΠΑ) και αφετέρου λόγω της εγνωσμένης τεχνικής εμπειρίας της Πάρνωνας Α.Ε. στην εκτέλεση αντίστοιχων συμβάσεων μελετών ή και έργων

ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ

Ο Δήμος Νότιας Κυνουρίας στο πλαίσιο της βελτίωσης και αναβάθμισης της ποιότητας ζωής και της εύρυθμης λειτουργίας των οικισμών Λεωνιδίου, Παραλίας Τυρού και Παραλίας Σαπουνακαιΐκων, καθώς και της βελτίωσης των υποδομών πρόσβασης στις αγροτικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις της επικράτειάς του, προγραμματίζει την εκπόνηση τριών στοχευμένων και ταυτόχρονα απαραίτητων έργων υποδομής. Για την εκπόνηση και ωρίμανση των απαιτούμενων μελετών ο δήμος υποβάλλει στο πλαίσιο της ΑΤ09 του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» τα κάτωθι τρία υποέργα:

•             Υποέργο 1: Μελέτη παράκαμψης κέντρου οικισμού Λεωνιδίου Πρ/σμού 240.000,00 €

Σχεδιάζονται έργα παραποτάμιας οδού στη βόρεια όχθη του ρέματος Δαφνώνα που διατρέχει τον οικισμό και έργο οδικής γέφυρας στην είσοδο του οικισμού. Ως συνοδό έργο θα πραγματοποιηθεί και η οριοθέτηση - διευθέτηση του χειμάρρου "Δαφνώνα".

•             Υποέργο 2: Μελέτη ανάπλασης παραλιακού μετώπου οικισμών Παραλίας Τυρού και Παραλίας Σαπουνακαιΐκων, Πρ/σμού 120.000,00 €

Το υποέργο αφορά σε αισθητική βελτίωση του παραθαλάσσιου μετώπου των οικισμών Παραλίας Τυρού και Παραλίας Σαπουνακαιΐκων.

•             Υποέργο 3: Μελέτη βελτίωσης αγροτικής οδοποιίας Δήμου Νότιας Κυνουρίας Πρ/σμού 140.000,00 €

Το υποέργο περιλαμβάνει στοχευμένη βελτίωση της υφισταμένης αγροτικής οδοποιίας στο σύνολο της επικράτειας του Δήμου Νότιας Κυνουρίας, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση στις γεωργικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις του δήμου, με ταυτόχρονη ενίσχυση του δείκτη ασφάλειας των αγροτικών οδών.

ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ

Υποέργο 1: «Μελέτη παράκαμψης κέντρου οικισμού Λεωνιδίου»

Σκοπός της Μελέτης του υποέργου 1 είναι η μελέτη έργων παράκαμψης του κέντρου του οικισμού του Λεωνιδίου, η οποία σε συνέργεια με το ήδη εκπονούμενο έργο ανάπλασης του κεντρικού άξονα του οικισμού θα οδηγήσει σε ουσιαστική αναβάθμιση του οικιστικού ιστού, ενώ ταυτόχρονα θα επιλύσει και το χρόνιο πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης που μαστίζει, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες, τον οικισμό. Ειδικότερα, το Λεωνίδιο είναι κηρυγμένος παραδοσιακός οικισμός. Το εσωτερικό οδικό δίκτυο είναι μεταβλητού πλάτους και σε πολλά σημεία στενό, όπου μπορεί να διέλθει ένα μόνο αυτοκίνητο. Ο κεντρικός δρόμος του οικισμού είναι στην ουσία ο οδικός άξονας που συνδέει τους οικισμούς της νότιας Κυνουρίας με τους οικισμούς του Πάρνωνα και κατ΄ επέκταση με τον νομό Λακωνίας. Επομένως έχει αυξημένη διερχόμενη κυκλοφορία, ακόμα και βαρέων οχημάτων, η οποία δημιουργεί, λόγω και του ανεπαρκούς πλάτους των οδών πολλαπλά προβλήματα στον οικισμό, όπως:

  • Μεγάλες καθυστερήσεις στην διέλευση των οχημάτων.
  • Ατμοσφαιρική ρύπανση και θόρυβο σε όλο το κεντρικό τμήμα του οικισμού.
  • Κινδύνους πρόκλησης ατυχημάτων με τους πεζούς. Οι οδοί σε μεγάλο μήκος, στερούνται πεζοδρομίων. Οι πεζοί, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών και των μικρών παιδιών, αναγκάζονται να κινούνται στο οδόστρωμα, το οποίο, όπως αναφέρθηκε είναι ανεπαρκές και για την κίνηση των αυτοκινήτων.

Τέλος, για να λειτουργήσει πλήρως η ήδη υλοποιούμενη ανάπλαση του Κεντρικού δρόμου του Λεωνιδίου στα πλαίσια της δράσης Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου του ΥΠΑΝ, είναι απαραίτητη η διοχέτευση της διαμπερούς κυκλοφορίας εκτός αυτού.

Υποέργο 2: «Μελέτη ανάπλασης παραλιακού μετώπου οικισμών Παραλίας Τυρού & Παραλίας Σαπουνακαιΐκων»

Η περιοχή μελέτης, περιλαμβάνει το παραλιακό μέτωπο των οικισμών Παραλίας Τυρού και Παραλίας Σαπουνακαιΐκων, το οποίο είναι συνεχόμενο σε μήκος περίπου 2 χλμ. Κατά μήκος της παραλίας έχει κατασκευαστεί κατά τη διάρκεια των δεκαετιών 1960-1970 δρόμος διπλής κυκλοφορίας. Ανάμεσα στο δρόμο και την παραλία υπάρχει υψομετρική διαφορά η οποία καλύπτεται με τη χρήση κλιμάκων.

Τα προβλήματα που υπάρχουν είναι:

Ο δημόσιος χώρος είναι υποβαθμισμένος, τα πεζοδρόμια είναι μικρά και οι διαπλατύνσεις του δρόμου καταλαμβάνονται από αυτοκίνητα. Τα πεζοδρόμια βρίσκονται σε άσχημη κατάσταση, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται ιδιαίτερα η χρήση τους από τους πεζούς (ανυπαρξία διαμορφωμένων διαβάσεων για πεζούς με προβλήματα κίνησης, όρασης (ράμπες, σήμανση, κ.λπ.), κακή κατάσταση επιστρώσεων, υψομετρικές διαφορές, ασυνέχειες και κακοτεχνίες σε μεγάλο μήκος των πεζοδρομίων, κλπ ).

Εξαιτίας της μεγάλης επισκεψιμότητας της περιοχής τους θερινούς μήνες αλλά και γενικότερα για τη διασφάλιση της κίνησης πεζών και οχημάτων, πρέπει να εξεταστεί η μορφή του δικτύου, με τρόπο που να αποκλείει τις υψηλές ταχύτητες και την αυθαίρετη στάθμευση.

Ο αστικός εξοπλισμός που υπάρχει επί των οδών, δεν είναι επαρκής, αλλά ούτε και οργανωμένα τοποθετημένος. Υπάρχει γενικά ανομοιογένεια, τόσο στο ύφος, όσο και στον τρόπο που τοποθετούνται τα στοιχεία εξοπλισμού στην περιοχή, όπως κάδοι απορριμμάτων, φωτιστικά, εξοπλισμός επί της παραλίας κ.λπ.

Όσον αφορά τη μορφή της δόμησης (κελύφη κτιρίων) επιδρά αρνητικά στον άμεσο περιβάλλοντα χώρο, που στην προκειμένη είναι το παραλιακό μέτωπο. Η ανομοιομορφία των κτισμάτων και του εξοπλισμού που υπάρχουν στην περιοχή, υποβαθμίζει αισθητικά το τοπίο. Έτσι δημιουργείται η αναγκαιότητα ενός σχεδιασμού που θα μπορεί να προσφέρει συνοχή και αισθητική συσχέτιση του ήδη διαμορφωμένου τοπίου με τον περιβάλλοντα χώρο καθώς και ανάδειξη του υφιστάμενου φυσικού πλούτου.

Σκοπός του υποέργου 2 είναι η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση του παραθαλάσσιου μετώπου των οικισμών Παραλίας Τυρού και Παραλίας Σαπουνακαιΐκων με ταυτόχρονη διατήρηση της παραδοσιακής τους εικόνας και η ανάδειξη της περιοχής με τρόπο που θα συμβάλει στην ενδυνάμωση του φυσικού περιβάλλοντος και της αρχιτεκτονικής του τοπίου, ώστε να βελτιωθεί η εύρυθμη λειτουργία των οικισμών, κάνοντας ταυτόχρονα ελκυστικότερο το παρεχόμενο τουριστικό προϊόν, με απώτερο σκοπό την αύξηση του εισοδήματος των κατοίκων, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της απαξίωσης των οικισμών αυτών.

Συνέργεια στο σκοπό αυτό έχουν η λειτουργία του αλιευτικού καταφυγίου και η ήδη θεσμοθέτηση Καταδυτικού Πάρκου στον όρμο βόρεια των οικισμών, έτσι ώστε να προκύπτει ολοκληρωμένο και ελκυστικό προφίλ των οικισμών, κατάλληλο για την περαιτέρω αύξηση του εισοδήματος των κατοίκων.

Έτσι απαιτείται να μελετηθούν και ακολούθως να κατασκευαστούν τα ακόλουθα:

  • η αισθητική βελτίωση του παραθαλάσσιου μετώπου
  • η δημιουργία μιας πρότυπης διαδρομής που στοχεύει στη βελτίωση των συνθηκών κίνησης των πεζών και τη δημιουργία διαδρομής ποδηλάτου και τελικώς στην ανάδειξη της περιοχής
  • η βιώσιμη κινητικότητα και βέλτιστη κυκλοφοριακή οργάνωση
  • η δημιουργία ποιοτικού και αναβαθμισμένου χώρου, που θα κατοχυρώνει την απρόσκοπτη και ασφαλή πρόσβαση
  • η ορθολογική χρήση υλικών
  • η οργάνωση και συγκρότηση του δικτύου υπαίθριων χώρων και χώρων πρασίνου της περιοχής επέμβασης, σε συνάρτηση με το δομημένο και ευρύτερο αστικό και φυσικό περιβάλλον, με όρους βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής
  • η φύτευση, οι ποσότητες και η χωροθέτηση να ληφθούν κυρίως με βάση κριτήρια εναρμόνισης με το υπάρχον τοπίο και τον ανασχεδιασμό του με βάση τις αρχές της αειφορίας

Υποέργο 3: «Μελέτη βελτίωσης αγροτικής οδοποιίας Δήμου Νότιας Κυνουρίας»

Σκοπός του υποέργου 3 είναι η στοχευμένη βελτίωση της υφισταμένης αγροτικής οδοποιίας σε διάφορα σημεία του συνόλου των αγροτικών εκτάσεων του Δήμου Νότιας Κυνουρίας, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση στις γεωργικές και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις του δήμου, με ταυτόχρονη ενίσχυση του δείκτη ασφάλειας των αγροτικών οδών. Για το σκοπό αυτό μελετάται η ασφαλτόστρωση οδών του αγροτικού δικτύου των οποίων το πλάτος (περίπου 4 μ) και η μορφολογία το επιτρέπει, λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος, το μέγεθος και τη δυναμική των εκμεταλλεύσεων που εξυπηρετούνται.

Τα προβλήματα που στοχεύεται να επιλυθούν ειδικότερα αφορούν:

  • Την διευκόλυνση της πρόσβασης στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις. 

Η πρόσβαση με την υφιστάμενη κατάσταση των δρόμων, οι οποίοι έχουν οδόστρωμα που αποτελείται κυρίως από απλό χαλίκι, συμπυκνωμένο από τη χρήση των οχημάτων, το οποίο σε αρκετά σημεία διακόπτεται από αύλακες κάθετους και παράλληλους στο οδόστρωμα που έχουν διανοιχτεί από φυσικά αίτια (διαβρώσεις εδάφους), καθίσταται προβληματική ή και αδύνατη σε περιπτώσεις που έχουν προηγηθεί βροχοπτώσεις. Τα χαρακτηριστικά αυτά ακόμα και αν δεν έχουν προηγηθεί βροχοπτώσεις, καθιστούν την πρόσβαση χρονοβόρα και μη αποδοτική, αφού γίνεται με πολύ μικρές ταχύτητες, ενώ υπάρχει σημαντική καταπόνηση των οχημάτων.

  • Την ασφάλεια των χρηστών των αγροτικών οδών.

Η πρόσβαση με την υφιστάμενη κατάσταση των δρόμων, δεν είναι κυκλοφοριακά ασφαλής, λόγω του οδοστρώματος και των φθορών που αυτό υφίσταται κατά τη διάρκεια του έτους, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, με αποτέλεσμα ατυχήματα και σοβαρές βλάβες οχημάτων, ιδιαιτέρως όταν αυτά φέρουν φορτίο.

Τα παραπάνω θέτουν εμπόδια στην ανάπτυξη των καλλιεργειών, κυρίως ελαιοκαλλιεργειών, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η περαιτέρω ενδυνάμωση του αγροτικού εισοδήματος, το οποίο αποτελεί βασικό τομέα της οικονομικής ζωής του τόπου.

Η προς Μελέτη ασφαλτόστρωση των οδών αυτών, θα άρει τα παραπάνω προβλήματα, αφού η φθορά των ασφαλτοστρωμένων οδών, λόγω καιρικών συνθηκών και χρήσης, είναι πολύ μικρότερη και γίνεται πολύ ευχερέστερη και ταχύτερη η χρήση των οδών, με αποτέλεσμα να γίνεται πολύ πιο αποδοτική η καλλιέργεια αυξάνοντας το παραγόμενο αγροτικό προϊόν, ενισχύοντας έτσι το εισόδημα των καλλιεργητών και μπορεί να προσελκύονται νεότεροι καλλιεργητές ώστε γενικότερα να βελτιώνεται η οικονομική ζωή των οικισμών, ώστε αυτοί να μην απαξιώνονται.

Οι προς Μελέτη αγροτικοί δρόμοι βρίσκονται σε διάφορες Τοπικές Κοινότητες του Δήμου και οι παρεμβάσεις έχουν συνολικό μήκος περίπου 27 χλμ.

Copyright © 2022 Δήμος Νότια Κυνουρίας